Kontaktul. Gagarina 11, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 665 60 35
e-mail: innowacje@umk.pl


 

Firma, która wymyśliła samochód – Mercedes-Benz, obchodzi 126 urodziny

Mercedes już od ponad wieku jest prekursorem stosowania nowych technologii. Jako pierwszy użył m.in. seryjnej turbosprężarki, silnika Diesla w samochodzie osobowym czy poduszki powietrznej

Na świecie jest mało przedsiębiorstw, które mogą poszczycić się innowacjami, które zmieniły świat. Carl Benz i Gottlieb Daimler 125 lat temu wynaleźli samochód i stworzyli tym samym odrębna, całkowicie nową gałąź przemysłu - motoryzację. Mimo upływu ponad wieku od tego momentu Mercedes nadal znajduje się w czołówce innowatorów i prezentuje kolejne przełomowe rozwiązania z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i ekologii.

Historia powstania pierwszego auta przypomina historie ze świata najnowszych technologii i internetu: wynalazek narodził się dzięki pasjonatom, którzy nie zważając na koszty i sceptycznie nastawione otoczenie wiele czasu pracowali nad nim w przydomowym warsztacie. Właśnie w ten sposób działał Carl Benz (1844-1929), który w Mannheim pracował nad samochodem z silnikiem benzynowym. W tym samym czasie w oddalonym o 100 km Stuttgarcie pracował Gottlib Daimler (1834 -1900) z Wilhelmem Maybachem (1846-1929). W 1885 r. Daimler jako pierwszy zastosował silnik spalinowy w motocyklu, a rok później, Carl Benz opatentował swój trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. W ten oto sposób dzięki pasji poznawania całkowicie nowych technologii i źródeł napędu powstał pierwszy samochód. Data 29 stycznia 1886 roku jest uznawana za początek motoryzacji.

Pasja, która poruszyła działania twórców prototypów powozów bez koni (pierwsze urządzi nie przypominały dzisiejszych samochodów) mimo przekształcenia eksperymentu pasjonatów w poważny biznes i upływu 125 lat nie wygasła. Mercedes wiele rozwiązań technologicznych wynalazł lub zastosował jako pierwszy, np.: samochód, napęd elektryczny i hybrydowy na początku XX w., seryjny samochód z turbosprężarką (lata 20.), zastosowanie silnika Diesla w samochodzie osobowym (lata 30.) czy z bezpośredni wtryskiem paliwa (lata 50.). Mercedesowi zawdzięczamy również kontrolowane strefy zgniotu, ABS, poduszki powietrzne i wiele innych, których istnienie w nowoczesnych samochodach uważamy za oczywistość. Najnowsze rozwiązania monitorujące martwy kąt widzenia w 1usterkach rozpoznają przemęczenie kierowcy, pomagają utrzymywać tor jazdy, są dowodem na to, że Mercedes nie stracił ducha innowacyjności.
 

Historia Mercedesa to nie tylko historia innowacji technologicznych, ale też biznesowych.

Jeden z klientów Gottlieba Daimlera, austriacki konsul honorowy w Nicei Emil Jelinek, w 1899 r. złożył zamówienie na 36 samochodów (ogromne, jak na ów czas) Pierwszy klient został też pierwszym dealerem Mercedesa - auta kupowali od niego arystokraci przebywający na Lazurowym Wybrzeżu. O innowacyjności tego pomysłu z punktu widzenia biznesu świadczy fakt, że były to czasy, kiedy nie istniały stacje benzynowe, a paliwo do napędzania silników kupowało się (!) w aptece. Niezwykle nowatorska była też relacja firma-klient: Jelinek formułował swoje oczekiwania, a Daimler z Maybachem szukali optymalnych rozwiązań.

Tylko nieliczni przedsiębiorcy potrafią prowadzić rentowną działalność przez ponad wiek. Nieprzerwanie biznesu przez tak długi okres wskazuje na to, że organizatorzy doskonale wyczuwają rodzące się zapotrzebowania i nowe trendy, modyfikują strategię w celu dopasowania do zmieniających się realiów. Dlatego Mercedes jako pierwszy producent segmentu premium wprowadził pod koniec at 90. XX w. tzw. microcar, czyli miejskiego smarta, samochód kompaktowy Mercedes Klasy A; firma rozwija też technologię jazdy bez emisyjnej. Niezmiennym pozostało to, że Mercedes zawsze wytwarza auta, które zaspokajają najbardziej wymagających użytkowników.

Odczucia kierowcy zasiadającego dzisiaj za kierownicą nowego auta marki Mercedes są zupełnie inne niż 126 lat temu, gdy Carl Benz proponował podróżowanie trójkołowym pojazdem z silnikiem o mocy 0,75 KM, osiągającym maksymalna prędkość do 16 km/h. Jest jednak coś, co łączy pojazd ówczesny z autem współczesnym: to nieustanne poszukiwanie nowych technologii, pomysłów i rozwiązań, inaczej mówiąc – ponad 125 lat dążenia do doskonałości.
 

Historia firmy - najważniejsze wydarzenia:
 
  • 1886 – Carl Benz otrzymał patent „ Patent Moterwagen Nummer 1”, na trójkołowy samochód. Równolegle Gottlieb Daimler wraz z Wilhelmem Maybachem prowadzili pracę nad silnikiem czterosuwowym i możliwościami zastosowania w różnych pojazdach.
  • 1895 – Benz skonstruował pierwszy autobus, rok później pierwszy na świecie samochód ciężarowy.
  • 1898 – Daimler konstruuje pierwszy samochód z silnikiem czterocylindrowym..
  • 1900 – Mercedes 35 PS ustala dzisiejszy wygląd samochodu : długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości, cztery koła o jednakowej średnicy, podwozie ze stali zamiast drewna i pochyloną kolumną kierownicy. W tym tez roku Emil Jelinek zamawia samochód na wyścigi, które wygrywa, a auto nazywa imieniem swojej córki – Mercedes.
  • 1906 – Firma pokazuje model z napędem elektrycznym Mercedes electrique, prowadzone są też prace nad napędem hybrydowym.
  • 1910 – na samochodzie pojawia się logo – trójramienna gwiazda.
  • 1923 – powstają pierwsze seryjne auto z turbosprężarką.
  • 1923 – Przedsiębiorstwo Benz & Cie łączy się z firmą Daimler-Motoren-Gesellschaft. Powstaje Daimler- Benz, którego marką Mercedes.
  • 1928 – Mercedes oferuje samochody guard- kuloodporne.
  • 1936 – Na rynek został wprowadzony pierwszy samochód osobowy z silnikiem Diesla:260D
  • 1954 – W sprzedaży zostaje udostępniony Mercedes 300SL Gullwing z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dzięki maksowi Hoffmanowi. To on przekonał zarząd koncernu do produkcji szosowej wersji modelu, który dwa lata wcześniej pojawił się na torach wyścigowych.
  • 1959 – Mercedes zaczyna jako pierwszy wprowadzać testy zderzeniowe dzięki Beli Barenyeiemu, dzięki któremu firma uzyskała 2,5 tys. patentów w obszarze bezpieczeństwa.
  • 1967 – Utworzenie firmy AMG, która zajmuje się przygotowaniem sportowych wersji aut marki Mercedes.
  • 1968 – Firma wprowadza zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
  • 1972 – Układ ABS montowany jest jako wyposażenie standardowe Mercedesa W116
  • 1977 – Debiut rynkowy turbodoładowanego silnika Diesla w modelu 300 SD.
  • 1981 – W modelu W126 (klasa S) seryjnie oferowana jest poduszka powietrzna wraz z napinaczem bezpieczeństwa.
  • 1986 – Z okazji stulecia powstaje Fundacja Gottlieba Daimlera i Carla Benza
  • 1993 – Mercedes wyposaża wszystkie silniki w katalizator spalin.
  • 1994 – W sprzedaży pojawia się pierwsze seryjne samochody wyposażone w układ EPS stabilizujący tor jazdy pojazdu.
  • 1997 – Reaktywacja marki Maybach – marki najbardziej luksusowych pojazdów.
  • 2002 – Wprowadzenie systemu PRE-SAFE, który w razie zagrożenia kolizją optymalnie ustawia fotele, dociąga pasy, zamyka dach.
  • 2009 - System Attention Assist, rozpoznający przemęczenie kierowcy i zaleca przerwę w podróży.
  • 2010 – Kolejne systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo: asystent utrzymania toru jazdy, aktywny asystent kąta martwego oraz reflektory LED-High-Performance.
  • 2012 – Mercedes od końca II wojny światowej do dziś wyprodukował ponad 30 mln aut.

Historia Mercedesa to dzieje przełomowych zmian w motoryzacji.

Oprcowano na podstawie materiałów opublikowanych w Thinktank, 2 [9], 2011